CHICKEN POX : TRAGEDI MENYAMBUT NEW YEAR 2011

Salam semua....

sbelum pindah dulu aku ada ckp kt member pasir raja yg aku takut nk mnghadapi hri 1st kat skul baru... sure sedey sb kiri n kanan muka2 baru yg x pernah aku tgok.... rindula plak kt:
  1. k.zue, k.pai, k.misah, gee, k.mimi, ummi - nie semua geng gossip aku ni
  2. ust deris - ni la person yg bnyk membantu aku dlm segala hal trmasuk yakinkan aku sbnrnya bleh ajar thun 6 dn aku dh brjaya buktikan....yahhhooooooo..... 98% -sains n hanya 1 x lulus....)
  3. c.ajis-yg x jemu melayan kerenah aku dlm menjawab soklan2 sc
  4. c.resat, akhma n irfan-ni kaki menyakat
  5. yang laen bkn x rindu tp x larat nk tepek semua kat sini
then apa yg terjadi? Allah makbulkan hasrat aku tu...sebab apa..sebab kami satu family kena chic pox...huhuhuhu...yg 1st kena adalh mr Hubby...ntah mana dia dpt aku pn x tau....pastu melarat2 ler kat aku n anak2....seksa rupanya...memula tu aku kalo petang sure demam...tiga ari cam tu..nenek kiah ckp aku preggy kot...wah!!!!!! ble dengar nenek kiah ckp cam tu melompat la diaorg...uishhh biar betul....rupa2nya penyakit laen yg dtg plak...

so cuti sekolah aku dismbung oleh Tuan Doktor Klinik Kerajaan Rasa selama seminggu...brmakna aku x mnghadiri hari pertama persekolahan....tu la mulut masin lagi cakap2 kan...Tuhan bg cash.....so aku kat rumah ler mnjaga anak2 dgn bantuan mak n bapak Johor....wah import tau... maklumlah aku nk layan kerenah anak2 aku pn x sihat...hnya diaorg jek yg paham kerenah anak2 aku..... so tinggallah diaorg kt umah aku..seminggu gak lah...sampilah jeng...jeng....next entry aku bg tau naper parent aku bergegas balik walaupun kami x sihat lg......

so citer chiken pox ni ada la satu kejadian dimana aku memaksa mr hubby ikut aku g reunion sekolah lama (time tu aku n anak2 blom brjangkit lg)..... mana nak cancel semua dh bayar, hati plak dh brsemangat nk jumpa kengkawan lama..... nak x nk ikut juga le dia...sian gak kt mr hubby, tgh drive tergaru sana tergaru sni...aku nk drive si anak dara aku ni x mo dok blkang ngn abang....(thnks sara krn memahami yg mama pn mmg mlas nk drive...hehehehehheeh......ok aku bg tips la kepada sesiapa yg blom kena chicken pox:

kalau dijangkiti kena mandi macam biasa.... ada org kata x leh mandi..tp tu dulu2..sb org dulu x de ubat...kalo mandi aku x tau plak naper..... One thing for sure, gatal "merenyam" tu memang tak dapat elak.... jd apa aku buat..aku bekalkan anakk2 n aku sekali lah tuala yg agak kasar...kalo gatal gosok2 la ngan tuala tu.....

kalo nak keluarkan semua chic pox tu kenalah minum air kelapa.. kerana bila cepat dia keluar, lebih elok. Ini penting kerana kalau tak SEMUA yg keluar, takut nanti dia akan keluar yg saki-baki pulak lepas dah pulih. Tapi ini jarang berlaku. Itu sebab digalakkan kita minum air kelapa. tp anak2 aku punyalah susah nk minum....tp bnyak gak kuar....

Jangan duduk bawah kipas yang "direct" kena kat kita, ada org kata cari daun semambu tuk ilangkan gatal..tp mana nk cari...pokoknya pn aku x kenal.....

Lepas mandi tu, sapukan "calamine" lotion dari klinik. Untuk bintil-bintil yang baru tumbuh, elok sangat sapu ubat ni, sebab ia akan cepat "mengeringkan" bintil-bintil yg makin membesar dan berair n tuand doc cpt losyen ni untuk kurangkan gatal.....

nenek kiah ckp bila dah kering bintil-bintil tersebut, buatlah bedak dari campuran tepung beras, kunyit & daun pokok cermai. Ini amat elok untuk hilangkan gatal-gatal serta parut. Selalunya, bintil ni akan kering lepas seminggu demam ni bermula. So, nenek kiah pn g la cari daun tu n kami bwk blik selangor n smpi ke hari ini daun tu masih ada kat celah peti sejuk....x buat pn....sori ye mak......

Pantang-larang yang lain:

1. Jangan MENGGORENG sebarang makanan yg hendak digoreng ketika pesakit dalam rumah.... Kata orang tua-tua, macam mana minyak tu panas dan meletup-letup masa kita menggoreng, macam tu lah "meletup-letup" bintil-bintil tu. Ini mesti ada kerjasama dengan semua ahli keluarga. Kalau boleh, mintak tolong jiran masakkan di rumahnya. Itu pasal saya ni dulu, jiran saya yang tolong masakkan, saya beli barang/bahan-bahannya.

yang menggoreng ni aku setuju sgt tp x tau la apa penerangan saintifiknya tp kalo ada rasa minyak dipanaskan utk nk goreng jek terasa muka panas n gatal sgt......

2. Jangan MAKAN KICAP nt kesan jd hitam....tp atok aji selamba je cakap...makan jek..... kan soya tu bagus....heheheheeh cayalah... dh la aku mmg hantu kicap.....

4. Jangan kena hujan.. nt bdn rasa x sedap n akan merenyam......ni aku n mr hubby dh buat xperiment n BTOL...kaloo x caya try ye.....

5. Kalau yg dah kahwin, bagi pasangan si pesakit, kalau tak kena lagi, eloklah "cuti" dari tidur bersama... sorry haaa n sebab ni la aku brjangkit kot...hahaahahahahahahahahahah....Tapi, kalau dah sama-sama kena... lantak korang ler......

Oh ya..! Di samping tu, makanlah ubat-ubat yang doktor bagi. Yang penting, lotion "calamine" tu.

Lagi satu, bagi pesakit kanak-kanak, kita tak usah risau... lagi elok kalau kena masa kecik-kecik. Mereka ni masih muda, proses pemulihan lebih cepat. Jaga makan mereka dan bagi minum air suam dan air bali lebih.kalo dh tua ni bru kena mmg sekse...eh dah tua ke aku...heheheheheh

Semoga petua-petua ni ada manfaatnya.

dan yg paling meninggalkan kesan selain ada spot2 yg huduh..... ada 1 lgi yg aku amat jeleeeeessss kt mr hubby...... sb berat dia bleh turun hmpir 10kg..what?????????????korang x jeles ke? x yah pki produk kuruskan badan...aku plk 5 kg je turun....huuhuhu..... pasni sapa nk kurus kena la chicken pox...hehehehehheheh....

tata...titi...tutu.....

0 comments:

Post a Comment