BerSyuKuR

Assalamualaikum

tittle "bersyukur" ni ditujukan khas utk diri aku sendiri actually
diam x diam...sedar tak sedar banyak yg aku lupa utk bersyukur
ble kita dh x ada benda tu
baru terasa akan kehilangannya...

tahun 2011 adalah tahun kehilangan buat aku
sebab 2010 aku x bersyukur kot..(hehehe)

so ni la antara beberapa perkara
yang terpaksa aku renung2kn ble
drive kete sorang2 ke..nk tido ke...
pendek kata banyaklah yg terlintas kt kpla otak ble sorang2

BIL MURID
ble masuk sjkt ni murid ada 40 orang,
dulu pn kat sk pasir raja sampai gak 40 satu kelas
tp punyalah kami berjuang utk bahagi kelas tu kpd 2 (utk subjek teras je la)
siap sanggup lebih masa lagi, tapi apa yg boleh aku buat kat sjkt selain redha je
time tgk anak murid sorang2 rasa cm nk nangis jek sb mmg crowded gler
so kengkawan yg x merasa apa yg aku rasa...
bersyukur ye....

PERANGAI MURID
dulu aku selalu marah "awak ni semua tak faham bahasa ke?"
adusssss..ha!!!!! now mmg aku skrg dpt murid yg mmg x faham apa aku cakap...
sedey gak masa memula tu...rasa tension sgt...
tapi bak kata orang "alah bisa tegal biasa"
dah lali dah (eleeehhh baru 2 bulan..tu ayat sedapkan ati)
so kengkawan bersyukurla biar anak murid nakal macamana pn tp diaorg tp faham apa yg korang cakap

JARAK DR RUMAH KE SEKOLAH
aku dulu asyik mengeluh je, rasa jauh sgt nk g skul
now aku dh rasa...biar jarak sama tp apa yg aku terpaksa lalui hari?
ha!!!! JEM...JEM....JEM....
ada dlm kereta 45 minit tu dh kompem....lebih mau....
skrg ni aku dh rasa sakit2 badan, kalo lalu highway mmg ler cpt sampai
tp time bayar tol tu rasa cm rugi jek ek guna highway
tp now aku dh x kira asalkan cepat sampai....huhuhu

MAK OH MAK

aku anak mak ke? ye kot...hehhehe....dolu masa dok ngn mak semua
kerja mak dah bereskan (terima kasih mak)
sampai kadang2 x tau dah nk wat pe, kain mak dh lipat n terus susun dlm almari, bilik pn bila pepagi x sempat kemas (maklumlah sarah tdo lagi..ceh ALASAN)
tup..tup.. balik2 dah siap kemas...wow!!!!!
tapi now...luar dalam atas bawah semua kena urus sendiri laki bini..
susah senang semua telan sendiri.. x de orang tolong pn...
so mana2 kengkawan@sedara2 yg masih duduk ngan mak janganlah banyak songel...sesungguhnya dok ngan mak la paling best sekali hehehhe....

MAKAN KAT SEKOLAH
buat kengkawan..korang kena bersyukur tau...kat skul tu makan x sedap ke...mahal ke...at least korang bleh makan..tp aku???? terpaksa menapak lebih kurang 300m ke sekolah menengah depan skul aku semata nk alas perut....mmg seksa gle....kengkadang tu bau kari diaorg mmg peggghhhhh... cam nk pegi makan jek.. tp tau2 je la kan (kedai mamak aku layan la plak, tapi sama ke mamak ngn india ek) so aku pn masaklah sarapan hari2, semata2 malas nk menapak...sekurang2nya kami bersarapan sebelum ke sekolah (terjaga gak la kesihatan ...hehehhe), time susah nk makan tu teringat aku kat skul lama, makan x pernah bayar, hari2 FREE sb makcik aku tokey kantin tu...CIK NOR!!!!!!!! tolong!!!!!!!

BAHASA MELAYU
dulu aku bleh plak tolak kalo GPK nk bagi aku ajar subjek bahasa melayu, tp now mmg aku dh x bleh tolak dah... nk x nak mmg aku dh didatangkan untuk meningkatkan prestasi bahasa melayu sekolah tu....fuhhhh!!! beratnya tanggungjawab yang aku galas ni..kadang2 aku cam x sanggup je nak menanggung beban tu...lagi2 la bla masuk 4I n 6H....dulu objektif aku ble masuk kelas at least ada 2.. but now 1 pn kalo tercapai pn aku dh cukup gembira dan bersyukur....
(biasanya x tercapai.... sb aku rancang lain tp laen yg aku ajar..hehehe)




so now aku kena bersyukur plak dengan apa yg aku dh ada, especially

RUMAH SENDIRI
Alhamdulillah, kami dh ada rumah sendiri, kalo x .... bilik sekangkang kera kat umah orang tua aku tu la dunia kami, barang dah la banyak so terpaksa menyusun atur barang2 biar kami dapat selesa dlm bilik ...pendek kata, bilik tempat tidur je la....


MR HUBBY
so sejak duduk ngn hubby ni, susah senang kami dah tanggung bersama
x de la aku sorang2 jaga anak, x de la duit tabur atas jalan dok bayar tol+minyak nk balik johor n kl.... anak2 pn dh mudah dikawal..
kalo x adusss pening aku tgk kerenah diaorang
(seb baik ada parent aku time tu)

COLA
Alhamdulillah, di sjkt ni naiklah duit COLA (sara diri), dari RM100 ke RM300 sebab Rawang dikategorikan sbgai bandar, dulu kat jhr aku rasa sikit x puas hati kenapa ada perbezaan bayaran COLA, tp ble dh laluinya barulah aku tau, kat bandar ni mmg kena tambah duit sara diri especially nk bayar duit myk nk g skul, selain itu kira cam pampasan@ganti rugi gak la sb ari2 terperangkap dlam jem, terpaksa korban masa dlm kereta...betul tak? walau korang ada pandangan memasing n aku x paksa utk korang setuju dgn pandangan peribadi aku ni

CIKGU SJKT
walaupun aku dan diaorg dr kaum,bangsa dan agama yag berlainan tp layanan yang diaorg bagi mmg THUMBS UP.... mmg diaorg peramah n very polite, bahasa diaorg mmg sopan..tp x tau ler kalo ada yg dok mengumpat aku (hehehehe...pedulilah bukan aku faham pn diaorang cakap apa)

BEBANAN KERJA

yahhooooo!!!!!!!!!!! kat sjkt ni mmg aku kurang kerja bukan kurang ajar ek...walaupun masa mengajar aku bertambah tp aku x terbeban sgt dgn kerja2 sampingan laen sb kami ramai kot, bak kata pepatah "berat sama dipikul, ringan sama dijinjing", ada plak masa aku menanda buku yg bertimbun tu...rajin plak aku menyemak keje diaorang...dolu2 aku la paling malas tanda kerja muris..opsss bukan malas ye tp x sempat sb dibebani dgn kerja2 perkeranian ..maklumlah SUP

MASA PERSEKOLAHAN
kt sjkt ni, baik sekolah awal, masuk sekolah plak lewat (7.30-12.50).. kalo sekolah lama dr pkul 7.20-1.10..so ada gak ar lebih masa, aku plak jarang stay back kt skul sb x tau nk duduk mana krana kami berkongsi tempat duduk dengan cikgu petang.. sampai mak mertua aku suh hubby tukar sjkt gak sebab selalu balik awal..hehehehe

actually ada lagi nk share
to b cont la yer....
anak2 ajak main kat luar
tata..titi..tutu







0 comments:

Post a Comment