kejar sana..lari sini...



wah dh lama gak x update...eh..eh.. bru 3 ari...hehehhehe.. very buzy uruskan sgala mala jemala patik dokumen yg telah diangkut oleh perampok2 durjana tu... kdg2 aku terpikir... knpa ada orang jahat kat dunia ni... kalo semua jd org baek sure aman dunia ni... hukalooohhhh!!! kalo semua baek polis x de lah keje plak... hehehe kalo pihak polis dgr sure dia ckp " korang ingat keje polis tangkap org jahat je ke? abang2 n kakak2 polis yg terbaca jgn marah ek...

so smlam aku rasa cam masuk explore race... terkejar sana... terlari sini... mana x nya kehulu kehilir... semua bandar Kuala Kubu aku tawaf.... turun naik kereta... peggghhh time ni mmg aku menyumpah betol2 perampok,penyamun,pencuri,penyusah hidup aku....

aku buat pas sekolah... nk cuti rasa sayang la plak (ceh konon berdedikasi la tu), so aku ltak ler bbr carta aliran urusan di setiap pejabat yg aku kunjungi... semoga bleh jadi panduan pada sesiapa yg mengalami naseb yg sama cam aku tp x tau nk buat apa..nauzubillah la di jauhkan... aku kata yg dah terkena k.. yg belom tu banyak2 la dijauhkan segala kesulitan n dipermudahkan segala urusan kat dunia ..Insyallah...

ok 1st aku pegi
untuk beli report... satu report rm 2 so aku suh hubby bli 2 report nt x yah fotostat lagi... kata kol 2pm..tp kami tunggu punyelah lama... 1.5 hrs... gle tol..aku pn x saba... g ar menyusul... peggghhh kerani yg incharge x sampai lagi??????????? cekap sungguh kerani tu jalankan tugas...aku yg x sabar nk layan kerenah anak2 dlm kereta....diaorg dh mula menggelatat...

ble masuk kete mr hubby bg sekeping salinan report dr bandar tenggara tp dh di cop dengan Ketua Balai n sekeping resit RM4... so aku tanya mr hubby mana satu lagi... n mr hubby kata "entah .. dia bagi ni jek"... kommmpiuusss tol aku...korang tau x maksud bli report tu?kenapa bli 2 dapat satu? brother cina tu bli 3 report tp ttp dpt satu gak....anyone???????????

so kena bli report dulu sebab semua jabatan yang akan pergi lepas ni kebanyakkannya mintak report polis....pastu aku g fotostat bebanyak...siap ngan resit bli report aku fotostat sekali... manalah tau guna (tp aku nasihatkan... x yah ler sampai resit pn nk fotostat...heheheh..
(ni idea acu ar ni)

so next check point pergi
sampai je...fuuhhhhh... ramainyer orang
dan kami (aku n acu , sb dua2 jd pelarian sekarang)
terus g kaunter pertanyaan
+
pegawai akan bagi surat pengecualian/potongan harga bg denda sebab hilang kad
kalo sekali denda = rm110 (100 denda+10 duit kad)
dua kali = rm210
dan seterusnya.... so baik ler korang jaga betul2 IC tu yek...
+
tunggu angka giliran sampai
+
pastu kena bayar rm10
+
ambil gambar n IC sementara


next check point ke


biasalah...ke kaunter pertanyaan dulu....
+
dh dapat info, ambil no giliran
+
pastu buat kad gantian
kalo nk buat buku sekali di cawangan yg bukan kita buat memula dulu
kena guna IC betul, kalo IC sementara kena g branch dolu2 bukak akaun
+
so buat kad jek...sb nt acu miss sooruu....
+
tunggu dlm soploh minit n settle

time tu d bsn dh 4pm, ada masa lagi..
so kami bergegas ke


so smpai dh lebih kurang pukul 4.10pm
terus ke kaunter pertanyaan
dan..jeng..jeng...jeng....

"adik bawak gambo x?"
alamak...lupa plk kat lesen kena ada gambo...

"kalo x de datang sok je la...ni dh kol 4 lebih..."

aku x kira... so aku n acu terus naik kete trus g cari kedai gambar
kebetulan ada dua kedai gambar yg bersebelahan...
so acu g sebelah kiri n aku g sebelah kanan
bijak kan...kan...kan...
dlm masa spuluh minit trus siap
gambar=rm 10

mr hubby terus pecut pergi semula ke JPJ
Alhamdulillah masih sempat..
sampai sana dh kol 4.40pm

so amek angka giliran
+
dia mintak report polis n gambar
+
dalam masa 10 mint pn siap
(x de bayaran dikenakan..FOC)

Alhamdulillah...dipermudahkan segala urusan hari ni... so

TOTAL

report polis
RM2
+
JPN
RM10
+
BSN
FOC
+
Ambil gambar
RM10
+
JPJ
FOC

total semua (for basic document) = RM22

tu blom masuk kos minyak+makan+jajan anak

kalo campur tu lebih kurang ar RM70

ok bye...sarah sibuk nk susu...

HARAP2 DAPAT MEMBANTU

WASALAM

0 comments:

Post a Comment