pEchAh RuMaH

As-salam

sejak lappy x de nie, susah la plak nak berblog2 nie.... ni pn pinjam adik akunyer lappy, dan rupanya nk update blog ni perlukan mood
(kalo mood dtg bln x elok malas nak update...kuang...kuang...kuang...ble ke gitu....)
ok sementara ada mood yg bersisa sikit aku nk share expirence aku di kampung time cuti skolah raya cina ari tu... walaupun hati masih terluka tp kehidupan perlu diteruskan
(aikkk apa plak mengarut ni..actually statement tu x de kena mengena dgn tajuk kt atas)

ok...ok...kalo tengok tittle entry kali ni mmg cam seram je kan
maklumlah bru2 lagi peristiwa berlaku kan, n rasa trauma pn x hilang lagi..
tp pecah rumah kali ni x kena tangkap kalo polis nampak sb mmg tuan rumah suh pecahkan (gle ke ape? banyak sgt tuan rumah punya duit suh penchuri masuk....)

tp sebenarnya jeng..jeng..jeng
tuan umah yg baik hati tu ialah nenek aku
rumah lama yg sdg diduduki tu dh terlampau uzur (pegghh ayat cikgu bm tau)

dalam kira2 lebih kurang 55 tahun dh umah tu, so rumah lama dipecah untuk diganti dengan rumah yg lebih kukuh dan selesa
memandangkan bilangan ahli keluarga yg makin bertambah
(maklumlah cucu nenek aku semua tgh produktiv)
maka sesuatu harus dibuat
so .....kita tunggu dan lihat hasilnya ye
nk bagi tempoh ble siap x berani nk cakap

so aku upload gambar2 ni buat tatapan saudara mara @ sahabat handai yg pernah menjejakkan kaki ke rumah ni...
n entry ni kira entry dalam kenangan la kiranya..


ni la rumah sebelum dipecah
nampak cam kukuh tp kenyataannya dh uzur dah so generasi akan datang hanya akan melihat rumah ni dalam gambar je lah.....

ni hasil kerja tangan arwah atuk aku
so ada ler yg menitiskan air mata ketika kerja2 meroboh ni dijalankan
especially pak usu ..mmg dia nmpak sedey sgt, myb sebab dia membesar kat situ kot, tp bapak aku steady jek (control macho beb)




ni la raya tahun lepas
last kamii berkumpul kat rumah yg dah diroboh tu...
alamak x de plak gambo pak usu aku

eh terselit gak gambo aku tgk peluk cium tu




ni semestinya family
hj sukardi n hjh zakiah

kenangan di rumah lama
juga kenangan DSLR aku
huk..huk..huk
nak perkenalkan ke?
x yah le yek.....
tahun ni dh tambah 2 org dah..
mak yong dua org tu dh settle dah
tinggal tunggu makyong x de due ni hehehe


so ni la antara rakaman kenangan yg sempat diambil oleh jurugambar2 amatur n profesional
kemudian dikumpul dn akhirnya diupload
selamat menjamu mata

memula buka bumbung

tarrraaa!!!!!!!!!!!!!!


next
bukak dinding plak
(wah mr hubby...rajin la tu)

yang syoknya...aktiviti ni dibuat secara bergotong royong
orang kampung sendiri malahan ada dari kampung seberang pun turun padang
suka aku tgok
susah nk tengok semangat gotong royong ni sekarang
lagilah kat bandar2...betol x?



ni pandangan dari bahagian dalam yang dah dipecah


bahagian bawah



kayu n atap diasingkan ikut jenis
(nak guna semula ke nk timbang kati hehehe)
eh..eh...mr hubby mmg interprame le ari ni


antara orang kampung yang hadir
menyumbang tenaga

(tapi otai2 ni dh x kuat, so duduk2 je lah ye)


ni la badang2 kampung


sementara sang perwira membanting tulang,
anak2 dara ni lah yg menyiapkan makan tengahari
(semua anak dara...eh acu pn anak dara tp x de pon...
hahahahah sebab acu x pandai masak lagi....
teringin nk rasa masakan acu..yum..yum...hehehehhe)
tu teruna sesat tu la pak usu aku...kuang..kuang...kuang...
yang aku story kat atas tadi yg meleleh air mata tu ni la orgg nyer...
dok geng ngan minah2 ni sebab sedey kot...)


cicit2 nenek aku
(abang faiq, hanif, kakak mya n ghazi, x de dlm gambo biasalah tentunya keisha n rayyan )
mereka ni la penyeri suasana n selalu bikin kecoh



ni gambo pak uda aku
(dok sama ngan nenek aku)
so kira tuan rumah gak ler
muka x mo tunjuk...malu..hehehehe



makan time


so aktiviti kemuncak nk bawak
menatang ni la berat giler
(macam aku angkat..tau berat..hehehe-
ehhhh..mr hubby cakap la..)
cuba korang kira berapa ramai badang yg angkat tu?

nak diangkat ke tempat bawah pokok ni..
lebih kurang 25m meter jek tp
lebih kurang 4-5 kali gak la berenti amek nafas...
x buang sb sayang benda ni boleh buat duduk2 time petang sambil minum2 kan...



seperti biasa...mcmana kat site cam tu
la bapak aku ni kat kampung...
sb sakit kaki la dia dok tepi jek...jd observer...
oklah tu..jawatan penting tau)



akhirnya tinggal ni la yg tinggal time aku bertolak balik ke selangor ari ahad tu



so kat sini aku mengucapkan ribuan terima kasih kepada yang menjayakan segala aktiviti pada hari tu, baik dalaman (di dapur ke di bilik air ke di ruang tamu ke) dan di luaran
(kira wakil keluarga la ni)

toocheeyyy....terima kasih.....nandree......syukraannnn....thank you......

0 comments:

Post a Comment